Jak zwiększyć limit prędkości w maszynach rolniczych?
Pojazdy zmechanizowane wykorzystywane w gałęzi gospodarki, jaką jest rolnictwo, zwane maszynami rolniczymi, czyli ciągniki, są prężnie rozwijane. To przede wszystkim bardzo zaawansowane i mocne maszyny, które znacząco ułatwiają pracę w polu, i choć ich wygląd na przestrzeni lat niekoniecznie się specjalnie zmienił, to ich wnętrza są już inne, posiadają wiele różnych rozwiązań, które usprawniają wiele czynności i odciążają znacząco ich użytkowników.
Prędkości w maszynach rolniczych
Rozwój tych maszyn to jednak przede wszystkim rozwój silników. W najnowszych modelach montuje się silniki bardzo mocne, posiadające nawet sześć cylindrów silniki o mocy nawet 200 KM, pozwalające na osiągnięcie prędkości sięgających nawet 200 km/h. Moc ta jednak nie służy wbrew pozorom, wyścigom, a ma dwa zadania. Jednak nie trzeba od razu zmieniać maszyny, aby mieć mocniejszy motor. Można legalnie uzyskać o wiele wyższą moc odpowiednimi modyfikacjami. Większa moc po pierwsze, pozwala na wykonywanie wielu zadań, z którymi nie poradzą sobie słabsze motory. Po drugie, zwrotny i sprawny silnik o dużej mocy gwarantuje dynamiczną i zwrotną jazdę, co jest niezwykle ważne, ponieważ w przypadku ciągników to właśnie ich niskie prędkości są bardzo często przyczyną wypadków z ich udziałem. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z polskimi przepisami ciągnik w terenie zabudowanym może poruszać się z prędkością nieprzekraczającą 30 km/h, a poza nim jedynie 60 km/h. Ustawodawca planuje te prędkości zwiększyć.
Zwiększenie limitów prędkości
Powodów dla chęci zwiększenia nałożonych przez producenta limitów w maszynie rolniczej jest kilka. Niezależnie od powodu, warto wiedzieć, jak taką modyfikację przeprowadzić. Najlepiej jest zgłosić się do firmy DAF Centrum. Specjaliści z tej firmy dokonują usprawnienia pracy silnika kilkoma metodami. Pierwszą stanowi usprawnienie systemu oczyszczania spalin lub nawet pewne jego modyfikacje. Drugim sposobem jest wyłączenie instalacji AdBlue, która odpowiada za oczyszczanie spalin, lub filtra cząstek stałych. Trzecim sposobem jest tak zwany ecotuning, czyli ingerencja w oprogramowanie i zniesienie nałożonych limitów. Czwartą metodą jest już agrotuning, czyli modyfikacje samego silnika oraz jego układu, które pozwalają na zwiększenie mocy motoru przy mniejszym zużyciu paliwa. Piątym sposobem jest tak zwany chip tuning, czyli zwiększenie mocy poprzez zamontowanie odpowiedniego chipu w sterownik silnika. Ingerencja w maszynę to legalna i w pełni bezpieczna inwestycja. Zwraca się bardzo szybko – usuwane są błędy produkcyjne, dzięki czemu możliwe jest osiąganie o wiele większych zasięgów na jednym baku, a więc uzyskuje się oszczędności na paliwie. Wyłączenie DPF-u czy EGR-u pozwala uniknąć błędów widocznych niekiedy na komputerze, a także kosztownych napraw, elementów, które nie zawsze w rzeczywistości są tak skuteczne, a przy tym są bardzo problematyczne. Mocniejszy silnik to przede wszystkim sprawna i dynamiczna jazda, która pozwala bezpieczniej poruszać się po drodze. Większa moc to także sprawniejsze działanie maszyny, która dzięki niemu lepiej radzi sobie z obciążeniami. Warto zgłosić się do specjalistów, którzy doradzą najlepsze rozwiązanie dla danej maszyny i odpowiedzą na każde pytanie.